lørdag 8. oktober 2011

Samskriving som verktøy

Reflekter hvordan samskriving kan være verktøy for elev-elev vurdering.

Den russiske psykologen Lev Vygotsky vektlegger at kunnskap blir skapt sosialt, ikke alene. Vi kan derfor si at læring er et sosialt anliggende.

Når elevene samskriver, snakker de sammen og hjelper hverandre. De sitter foran datamaskinen, lager en felles tekst og samtaler om dette. Mange aspekter er med på å gjøre samskriving fordelaktig for elevene:
  •  Det er lett å bytte ut ord og avsnitt, rette skrive feil, velge en ny innledning eller forandre på avslutningen.
  • God trening for samarbeid,- alle er aktive, ingen kan "melde seg ut"
  • Flere hoder tenker bedre enn ett
  • Gjennom samarbeid blir elevene bedre til å skrive gode tekster
  • Svake elever får gjerne hjelp av de som kan litt mer, men også de flinke elevene lærer mye. De må kunne formulere seg for andre, og det er med på å styrke deres læring
  • Alle bidrar samtidig fordi alle parter er aktive
  • Man kan endre hele tiden i skrive prosessen
  • Alle får være med å være kreative
  • Man vurderer hverandre fortløpende i skrive prosessen, og lærer av hverandre

Senere i livet vil ofte arbeidet de får bestå av lignende type arbeid, altså samarbeid om tekster.
Man skaper rett og slett noe sammen, samtidig som man kan diskutere språklige fenomener. Dette er igjen svært  relevant og motiverende for elevene.

........................................................................................................................................................

Kilder:

Aamli, Kari. 2008. Samskriving skal gi bedre tekster

Bjørgen, Ivar A. 2008. Ansvar for egen læring

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar