fredag 28. oktober 2011

LYD

Denne uka har jeg fått prøvd meg i Audacity. Etter å ha fått lastet ned programmet lastet jeg ned alle lyd klippene på mine dokumenter. Deretter prøvde jeg først å lage meg en lyd presentasjon, noe jeg syntes fungerte ganske bra. Denne lagret jeg etterpå. Deretter så jeg flere ganger på videoen til Lars Carlsson . Siden jeg er halvt svensk så synes jeg det er uproblematisk å høre noe på svensk:) Synes videoen var veldig instruktiv, i tillegg gikk jeg inn og fikk andre tips på siden hans, " Använda olika effekter", bl.a til ton inn og ton ut.
                                                                          
Så åpnet jeg ett og ett klipp i audacity og prøvde meg både på å klippe bort hosting og  flytte reklame innslag (jingelen). Dette fungerte greit.
Strevde litt mer med å forsterke lyden i "forlavtopptak" klippet, men også der fikk jeg gode tips på Lars Carlson sin side.
Deretter åpnet jeg " manglerfading" klippet, og prøvde meg på ton inn og ton ut. Resultatet ble ganske bra synes jeg.Her brukte jeg effekter knappen øverst på siden. Lekte meg også litt med å spille av klippene baklengs mm. Dette har vært en veldig nyttig leksjon, og siden Audacity er så brukervennlig vet jeg at jeg også kommer til å bruke dette programmet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar