søndag 2. oktober 2011

Hypertekstualitet osv.

Refleksjon rundt bruken av digitale læringsressurser- Øvingsoppgave 1 uke 39

Interaktivitet

http://www.globalskolen.no/web/PageND.aspx?id=1 er et eksempel på bruk av interaktivitet. Elevene kan klikke seg inn på bildene og bestemmer dermed hva som vil være neste trinn.Interaktivitet er svært vanlig i spill.

Multimodalitet

http://217.68.125.168/iktforelever/hovedmeny.html er et eksempel på multimodualitet. Her gis det en instruksjon ved bl.a å bruke lyd. Link fra vår lokale ungdomsskole.
En multimodal tekst , eller en sammensatt tekst er en tekst som består av mange ulike elementer. Disse elementene kan være skrift, tale, bilder, film, musikk o.ol.

Hypertekstualitet

  http://matematikk.org/nyheter/vis.html?tid=111935 har lenker til steder det er er mer utdypende informasjon.
http://pluto.hive.no/pluto2003/hhaugest/norsk/hyptekst/index.htm , eksempler på elevarbeider.


Mange vil nok mene at ved å bruke slike læringsressurser så vil dette oppfattes som positivt.I flg. Høyland og Wølner skal det arbeides med grunnleggende ferdigheter i skriving, lesing og digitalt arbeid i alle fag. Dette igjen indikerer at det er gunstig å benytte seg at multimodale tekster i alle fag. Det kan f. eks være avis,radio-,internettsider, animasjoner, tegneserier eller dataspill.


 For eksempel er dette med å bruke skjelett fortellinger i utgangs punktet en god ide.Tror dette kan gjøre oppgavene mer interessante, og elevene blir kanskje mer  motiverte til å jobbe i timene. Det kan også være lettere å forstå hva som blir forventa i oppgavene , siden de blir visualisert. Oppgavene kan minne litt om spill, som elevene ofte bruker mye tid på i fritiden,dermed vil det heller ikke bli så kjedelig og teoretisk for elevene. Ved å bruke slike læringsressurser kan  elevenes skrivelyst, leselyst og fantasi få et løft og ny lærdom skapes.


Det at elevene kan veilede og hjelpe hverandre er også postivt. Her er det selvfølgelig viktig at også læreren er til stede i prosessen og gir tilbakemeldinger/ veiledning.
 Bra link her er Magnus H.S sin artikkel " Interaktiv skriving gir bedre læring" http://deltemeninger.no/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar