27/2
Det var morsomt å bruke programmet, og dette fenget i alle fall mine elever. Vi lagde historie først, før vi tegnet og bestemte hva som skulle stå i snakkeboblene.
http://www.youtube.com/watch?v=hTi2tZBAxs0&context=C4e204bcADvjVQa1PpcFMFWFFshJXe0ghrLUdI3nTd5WwqHWme-XU=
Musikken er opphavsklarert og funnet
på http://dig.ccmixter.org/music_for_film_and_video, I dunno by Grapes.
En stor fordel er at det er fort gjort å lære seg de fleste funksjonene, og dermed kan elevene gå i gang etter en kjapp innføring.Videre er det et flott verktøy til å få elevene til å utvikle kreativitet. Her kan de ekspremintere med snakkebobler, sette sammen bilder, bruke farger mm. Dermed er programmet både morsomt og lærerikt.
Når det gjelder kompetansemål er arbeidet med sammensatte tekster nevnt spesifikt flere ganger i KL06. For eksempel etter 7. årstrinn skal elevene:
- Forstå, tolke og sammenholde opplysninger fra flere uttrykksformer i en sammensatt tekst
- Lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy
- Bruke sang, musikk og bilder i framføringer og presentasjoner
Animoto er et annet program jeg har prøvd meg i .Dette var også svært enkelt i bruk, og positivt at man ikke trenger å laste det ned, bare gå inn på animoto.com. Her kan man lage en video på opptil 35 sekunder gratis( vil man ha lengre film kostet det ca 5 dollar i mnd) Jeg tenker at 35 sekunder er greit å starte med. Man kan også legge til tekst og musikk.
Under har jeg laget et eksempel på en video:
My Animoto Video
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kilder:
Utdanningsdirektoratet (2012): Læreplan i
norsk. http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=158731&v=5&s=3&hoid=158759
Hei Nancy
SvarSlettJeg har ikke selv prøvd programmet Comic Life, men etter å ha lest innlegget ditt fikk jeg lyst å prøve. Jeg synes det er bra at du har prøvd ut programmet sammen med elevene dine. Det gir et bedre innblikk i om det er verdt å bruke tid på for oss andre. Dersom elevene ikke mestrer programmet, er det kanskje lurt å velge seg et annet program å jobbe med. Jeg har stor tro på bruk av digitale redskaper i undervisningen. Jeg har selv erfart at det er med på å motivere elevene, samtidig som det favner om flere elever en det ”vanlig” tavleundervisning gjør. Jeg mener ikke at man kun skal jobbe med elevenes digitale ferdigheter, men det er viktig å huske på at digitale ferdigheter er en av de grunnleggende ferdighetene og dermed likestilt med for eksempel ferdighetene lesing og skriving.