mandag 27. februar 2012

Verktøy til arbeid med sammensatte tekster

27/2





I denne ukens leksjon fikk vi mange ideer og tips til digitale verktøy som kan brukes i arbeidet med sammensatte tekster i norskfaget. Vi fikk i oppgave å prøve ut et av disse og reflektere rundt bruken av det. Jeg har tatt for meg to stk. Det ene er Comic Life. Det er mulig å prøve ut programmet gratis i 30 dager, men utover dette må man betale en liten sum for å få det. I undervisningssammenheng går det også an å kjøpe inn klassesett, noe som er veldig bra for å spare penger på skolene.Jeg prøvde meg litt fram, og en stor fordel  er at det er så enkelt å bruke. Siden programmet er på engelsk kan det noen ganger bli vanskelig, men dette viste seg å være svært enkelt. Brukerterskelen er lav, og jeg mener programmet kan brukes på lavere klassetrinn. Under er et eksempel på en  tegneserie vi har laget i 5. klasse og deretter lagt ut på You Tube.
Det var morsomt å bruke programmet, og dette fenget i alle fall mine  elever. Vi lagde historie først, før vi tegnet og bestemte hva som skulle stå i snakkeboblene.

http://www.youtube.com/watch?v=hTi2tZBAxs0&context=C4e204bcADvjVQa1PpcFMFWFFshJXe0ghrLUdI3nTd5WwqHWme-XU=

Musikken er opphavsklarert og funnet på http://dig.ccmixter.org/music_for_film_and_video, I dunno by Grapes.
En stor fordel er at det er fort gjort å lære seg de fleste funksjonene, og dermed kan elevene gå i gang etter en kjapp innføring.Videre er det et flott verktøy til å få elevene til å utvikle kreativitet. Her kan  de ekspremintere med snakkebobler, sette sammen bilder, bruke farger mm. Dermed er programmet både morsomt og lærerikt.
Når det gjelder kompetansemål er arbeidet med sammensatte tekster nevnt spesifikt flere ganger i KL06. For eksempel etter 7. årstrinn skal elevene:
  • Forstå, tolke og sammenholde opplysninger fra flere uttrykksformer i en sammensatt tekst   
  
  • Lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved   hjelp av digitale verktøy

  • Bruke sang, musikk og bilder i framføringer og presentasjoner
Her ser man at Comic Life kan gi merverdi i arbeidet mot kompetansemålene. Elevene kan ved hjelp av bilder og snakkebobler lage en sammensatt tekst i form av en tegneserie. Bare kreativiteten setter stopper for hvordan du kan bruke dette verktøyet!Man kan for eksempel ha en gruppeoppgave der man skal framstille et eventyr i tegneserieform ved hjelp av Comic Life, og deretter presentere det for klassen for eksempel.

Animoto er et annet program jeg har prøvd meg i .Dette var også svært enkelt i bruk, og positivt at man ikke trenger å laste det ned, bare gå inn på animoto.com. Her kan man lage en video på opptil 35 sekunder gratis( vil man ha lengre film kostet det ca 5 dollar i mnd) Jeg tenker at 35 sekunder er greit å starte med. Man kan også legge til tekst og musikk.

Under har jeg laget et eksempel på en video:
My Animoto Video

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kilder:


1 kommentar:

  1. Hei Nancy
    Jeg har ikke selv prøvd programmet Comic Life, men etter å ha lest innlegget ditt fikk jeg lyst å prøve. Jeg synes det er bra at du har prøvd ut programmet sammen med elevene dine. Det gir et bedre innblikk i om det er verdt å bruke tid på for oss andre. Dersom elevene ikke mestrer programmet, er det kanskje lurt å velge seg et annet program å jobbe med. Jeg har stor tro på bruk av digitale redskaper i undervisningen. Jeg har selv erfart at det er med på å motivere elevene, samtidig som det favner om flere elever en det ”vanlig” tavleundervisning gjør. Jeg mener ikke at man kun skal jobbe med elevenes digitale ferdigheter, men det er viktig å huske på at digitale ferdigheter er en av de grunnleggende ferdighetene og dermed likestilt med for eksempel ferdighetene lesing og skriving.

    SvarSlett