fredag 27. januar 2012

Vurdering av sosiale nettsamfunn

Vurdering av sosiale nettsamfunn

Vi har opprettet en wiki og har flg adresse til innlegget:
 http://nettsamfunndkl102.wikispaces.com/

Da er vi i gang med studiene ved DKL igjen. Denne uka handler det om sosiale nettsamfunn. Vi skulle melde oss inn i tre ulike nettsamfunn , deretter vurdere hvordan disse kan gi merverdi i lærinssituasjonen. Vi skulle også sammenligne virkemidler og funksjoner. De nettsamfunnene vi har valgt er Twitter, Facebook og Del og bruk.

facebook_logo.jpg

Facebook er et sosialt nettsamfunn der brukere kan kommunisere ved at en profil blir opprettet. Man kan publisere informasjon, bilder og lignende om seg selv på profilen. Man kan også opprette kontakter til andre personer, utveksle private og offentlige meldinger. Denne tjenesten er gratis for brukerne.

Ulike verktøy for samarbeid:Facebook funksjonen har både meldingsfunksjon og chat hvor man kan samarbeide.
Deling og publisering: På Facebook kan man publisere bilder, videoer og legge ut lenker. Man kan også legge ut direkte link til bloggen sin osv. Man kan velge å ha en åpen profil så allekan se dine innlegg, eller man kan avgrense hvem som skal se det som du publiserer.
Geo- merking: Facebook har en Geo-merking funksjon der du kan oppdatere hvem du er sammen med og hvor du er.
Funksjon for dialog eller respons: På Facebook kan en benytte chat, meldinger eller opprette en egen gruppe som kan brukes til dette formålet. Man kan også gi direkte respons på bilder og statusoppdatringer ved at det finnes en "like" funksjon, eller at man kan kommentere direkte. I gruppene finnes en chatte funksjon der medlemmene kan diskutere sammen. Facebook er således et godt verktøy for dialog og respons.
Funksjonalitet ment til bruk i læringsarbeid: Facebook ble opprinnelig laget for studenter i USA.Det ble senere spredd til andrebruksområder, særlig til bruk mellom venner. Men en kan likevel trekke dette inn i læringsarbeidet. Elevene kan oppfordres til å opprette faglige grupper der de kan samarbeide om oppgaver og dele ideer. Klassen kan også opprette en egen gruppe eller side der læreren deler informasjon som når ut til alle elevene.

twitter.jpg
Twitter er en mikrobloggtjeneste hvor brukerne må begrense meldinger til 140 tegn. Nyttig nettverk for lenker, pekere, ressurser og generelle diskusjoner på nett. Twitter er gratis og hvem som helst kan melde seg inn. Brukerne kan oppdatere og lese andres statusoppdateringer. Offentlig nettsamfunn, men man må være medlem.
Ulike verktøy for samarbeid: Twitter har ikke forum eller chat funksjon. Man kan sende private meldinger og skrive direkte til en annen person om man setter @ foran navnet.
Deling og publisering: Twitter er offentlig, og så lenge man er medlem kan man søke på den/ de man ønsker og se deres oppdateringer. Man er ikke "venner" med andre slik som Facebook , men man kan velge hvem man vil følge og se deres statusoppdateringer. Man kan også se hvem som følger deg. Man kan linke blogg og andre sider/linker op til Twitter, slik at man deler med andre det man synes er viktig eller vildele med andre.
Geo- merking: Etter statusoppdatering kan man " add your location",
Funksjoner for dialog eller respons: Man kan ikke chatte eller trykke "like" som man kan gjør på Facebook, men man kan trykke" reply" på en status og så kommentere direkte til personen.
Funksjonalitet ment til bruk i læringsarbeid: Kan bukes som logg i prosjektarbeid under forutsetning at alle er "followers".

delogbruk1.jpg

Del og bruk er et nettsamfunn for lærere. Her oppretter man en brukerprofil, og man kan legge til privat informasjon. Den er ment som en "bank" med ideer som man kan legge ut, eller bruke andres ideer som allerede er lagt inn.
Ulike verktøy for samarbeid: Del og bruk har ulike forum og grupper for ulike tema og interesser som blir tatt opp. Man kan oppdatere sin egen status, og også chattemed enkelt personer og grupper. Man kan legge til venner og melde seg inn i ulike grupper. På "min side" kan man også legge ut bilder og video. Del og bruk har egen intern wiki.
Deling og publisering: Man kan skrive en status på Del og bruk også dele den med Facebook og Twitter kontoen.
Geo-merking: Nei, men man kan fortelle hvor man befinner seg til ulike tider når man logger seg inn.
Funksjoner for dialog elller respons:Man kan chatte med privatpersoner eller hele grupper.
Funksjonalitet menttil bruk i læringsarbeid: Et nettsamfunn for lærereder man deler og bruker informasjon med andre.


1 kommentar:

  1. Hei. Synes dere har fått god oversikt over de ulike funksjonen i de tre nettsamfunnene. Dere presenterer informasjonen ryddig og oversiktlig. På den måten fremkommer både muligheter og begrensninger i hvert av nettsamfunnene. Dere har også funnet gode forslag til hva hvert enkelt kan nyttes til i skolesammenheng. Godt jobbet!

    Hilsen Heidi

    SvarSlett