fredag 18. november 2011

Excel uke 45-46

Da har jeg fått prøvd meg litt i Excel de siste dagene. Etter at jeg gikk et Excel kurs for noen år siden oppdaget jeg fort at jeg var ganske rusten siden jeg har brukt det veldig lite. Imidlertid er det jo en del av det vi faktisk MÅ gjennomgå i henhold til læreplanen 06. Bl.a står det om grunnleggende digitale ferdigheter i faget :

Å kunne Kunne bruke digitale verktøy i matematikk handler om å bruke slike verktøy til spill, visualisering og publisering. Det handler og om å kjenne til ,bruke og vurdere digitale hjelpemiddel til problemløsing, simulering og modellering. I tillegg er det viktig å finne informasjon, analysere, behandle og presenteredata med høvelige hjelpemiddel, og være kritisk til kilder, analyser og rsultat.(Læreplanen)

Siden jeg har 5. klasse i bl.a samfunnsfag og matematikk har jeg tatt utgangspunkt i hva de skal igjennom i løpet av 5. klasse. Bl.a. har vi laget en egen IKT plan ved vår skole som omhandler at elevene skal:

  • Åpne og lagre regneark i Excel. Herskal de finne Excel enten på skrivebordet eller på startmenyen og åpne programmet. De skal kjenne til ikonet for Excel-ark utforsker, og lagre et regneark.
  • Kunne bruke enkle funksjoner i regneark. De skal vite hva en celle, rad og kolonne er. De skal skrive tall og tekst i cellene. De skal videre kunne bruke summêr funksjonen og framstille data i en enkel tabell. De skal også kunne skrive inn data i et regneark, f. eks. ukas temperaturer og sette det inn i et søyle diagram.( Kirkefjerdingen skole, IKT plan)
Vi bruker Multi i matematikk faget, og her er det også lagt inn noen øvelser for trinnet i Excel. Disse tingene har klassen fått prøvd seg i denne uka.
Har også vært innom utdanningsdirektoratets ressurssider og prøvd meg med bl.a. å lage budsjett og til samfunnsfag  å lage tidslinjer.Her driver vi med temaet Det Gamle Egypt, så her var tidslinje relevant å bruke.Lastet ned Smart Draw , et fint program å bruke.Her har jeg også laget en Klasseblogg til klassen min hvor jeg har begynt å legge inn aktuelle ting i forhold til hva vi driver med i klassen.Elevene synes dette er veldig morsomt og interessant. 
Har prøvd meg på andre oppgaver også i excel, noe med vekslende hell. Ser imidlertid viktigheten at vi som lærere er kompetente nok til å undervise i Excel. Vet nemlig at på mange skoler får faktisk ikke elevene lært det de skal i henhold til læreplanen pga. inkompetente lærere.
--------------------------------------------------------------
Læreplanen 06
Kirkefjerdingen skole IKT plan

1 kommentar:

  1. Morsomt å se at du får til å bruke regneark i klassen. Det må være greit å bruke det i søylediagrammer i matte og tidslinjer i samfunnsfag. min utfordring her er å bruke mer tid på å lære meg mer om dette emnet. Når en ikke har brukt det noe særlig ser det litt vanskelig ut. I Abakus for 3. klasse står det en veiledning i hvordan en lager søylediagram. Viktig å starte med verktøyet tidlig for at elevene skal bli fortrolig med regneark

    SvarSlett