Å kunne Kunne bruke digitale verktøy i matematikk handler om å bruke slike verktøy til spill, visualisering og publisering. Det handler og om å kjenne til ,bruke og vurdere digitale hjelpemiddel til problemløsing, simulering og modellering. I tillegg er det viktig å finne informasjon, analysere, behandle og presenteredata med høvelige hjelpemiddel, og være kritisk til kilder, analyser og rsultat.(Læreplanen)
Siden jeg har 5. klasse i bl.a samfunnsfag og matematikk har jeg tatt utgangspunkt i hva de skal igjennom i løpet av 5. klasse. Bl.a. har vi laget en egen IKT plan ved vår skole som omhandler at elevene skal:
- Åpne og lagre regneark i Excel. Herskal de finne Excel enten på skrivebordet eller på startmenyen og åpne programmet. De skal kjenne til ikonet for Excel-ark utforsker, og lagre et regneark.
- Kunne bruke enkle funksjoner i regneark. De skal vite hva en celle, rad og kolonne er. De skal skrive tall og tekst i cellene. De skal videre kunne bruke summêr funksjonen og framstille data i en enkel tabell. De skal også kunne skrive inn data i et regneark, f. eks. ukas temperaturer og sette det inn i et søyle diagram.( Kirkefjerdingen skole, IKT plan)
Har også vært innom utdanningsdirektoratets ressurssider og prøvd meg med bl.a. å lage budsjett og til samfunnsfag å lage tidslinjer.Her driver vi med temaet Det Gamle Egypt, så her var tidslinje relevant å bruke.Lastet ned Smart Draw , et fint program å bruke.Her har jeg også laget en Klasseblogg til klassen min hvor jeg har begynt å legge inn aktuelle ting i forhold til hva vi driver med i klassen.Elevene synes dette er veldig morsomt og interessant.
Har prøvd meg på andre oppgaver også i excel, noe med vekslende hell. Ser imidlertid viktigheten at vi som lærere er kompetente nok til å undervise i Excel. Vet nemlig at på mange skoler får faktisk ikke elevene lært det de skal i henhold til læreplanen pga. inkompetente lærere.
--------------------------------------------------------------
Læreplanen 06
Kirkefjerdingen skole IKT plan
Morsomt å se at du får til å bruke regneark i klassen. Det må være greit å bruke det i søylediagrammer i matte og tidslinjer i samfunnsfag. min utfordring her er å bruke mer tid på å lære meg mer om dette emnet. Når en ikke har brukt det noe særlig ser det litt vanskelig ut. I Abakus for 3. klasse står det en veiledning i hvordan en lager søylediagram. Viktig å starte med verktøyet tidlig for at elevene skal bli fortrolig med regneark
SvarSlett