mandag 2. april 2012

Tenkeverktøy

Etter å ha lest igjennom leksjonen fikk jeg lyst til å prøve ut noen pedagogiske digitale spill.Når man skal bruke spill i undervisningen må de være inkludert i en didaktiske tenkning. Lærere må også ha kompetanse til å kunne gjøre dette. Programmene erstatter ikke læreren, men det kan være en nyttig ressurs. Det blir viktig å få læreren til å se hvilke muligheter spillet kan tilby, samt å få den riktige opplæringen og det riktige utstyret. Ifølge Kunnskapsløftet skal man utvikle digital kompetanse i skolen, og da kan bruk av dataspill være et godt forslag. Jeg har vært inne på Wikibøker og prøvd flere av spillene og mener en del av dem kan være gode kilder til variasjon og øving. Har lagt noen av de jeg fant ut på denne siden.

ENGELSK:
I de fleste spill er språket på engelsk. Barna vil hele tiden lære seg nye ord på engelsk mens de spiller. Mange spill er også tekstet på engelsk. For å kunne løse oppgave må man forstå de beskjeder som blir brukt. Dersom spillet foregår på engelsk er det derfor naturlig at man blir bedre i engelsk. Ellers er det også laget spill som har som intensjon å trene opp engelskferdighetene dine:
  • Dersom man er glad i kunnskapsrettede spill så finnes det et spill som heter Word sailing , som går ut på å lage engelske ord av tilfeldige bokstaver som vises på skjermen.
  • I spillet The Princess in the tower skal man løse forskjellige oppgaver. f.eks. en der en skal høre forskjell mellom engelsk og amerikansk uttale. Du lærer også om Englands historie og Tower of London.
  • Her og her kan man spille Hangman
  • På siden LearnEnglishKids finner man mange ulike oppgaver, for eksempel Storymaker

GEOGRAFI:
Her finner du flere oppgaver knyttet til faget geografi. Du kan komme direkte inn på de forskjellige trinnene her:
NATURFAG:
  • Energispillet
  • I spillet Electroplanctonetterligner man molekylenes bevegelse.
  • Lokus 123 er et nettsted for Aschehoug. Der kan man finne artige oppgaver f.o.m. 3. og opp til 10.trinn. I tillegg til oppgaver, har de fakta og linker til eksterne sider med spesielle tema som kan være interessante for elevene. Siden har i tillegg gode oppgaver i norsk, matematikk, samfunnsfag, spansk og engelsk. Denne siden er laget for elever fra 1. til 10. trinn.

 MATEMATIKK:

  • Tallus (kan være vanskelig å forstå hva som skal gjøres hvis man har med begrenset tid). For kort tid (Tidsfrist) til å løse oppgavene
  • Regnemester

KUNST OG HÅNDVERK:
  • I spillet Cartoonist kan man lage tegneserier med ferdige figurer eller tegne dem selv.

NORSK:

4 kommentarer:

  1. Flott at du har laget en oversikt over steder med pedagogiske spill. Jeg har vært innom å kikket på en del av dem og det var flere jeg kan tenke med å prøve ut. Mine elever på 3.trinn liker godt å få arbeide med spillpregede aktiviteter så det er fint å få tips om spill og programmer vi ikke har brukt før.

    SvarSlett
  2. Hei!
    Dette var utrolig spennende lesning. Fin oversikt du har laget over pedagogiske spill. Skal prøve noen av dem ut på mine deltakere. Jeg underviser voksne, så ikke alt passer til dem. Er kjempespennende ressurs å bruke dataspill i undervisningen. Elevene mine er veldig motiverte når vi jobber med pedagogiske dataspill.

    *Birgitte*

    SvarSlett
  3. Veldig greit å lage en slik oversikt over pedagogiske spill. Jeg underviser i flere fag og her er absolutt en del spill jeg skal prøve ut. Fordelen med slike spill er ofte at elevene glemmer hva de egentlig driver med. De tenker at de spiller og ikke lærer, men heldigvis for oss lærere er det en middel vi kan bruke for å oppnå læring! Slike praktiske, men samtidig pedagogiske vinklinger av lærestoffet, er verdifulle.

    SvarSlett
  4. Når jeg leste å så på videone i denne forelesningen ble jeg litt usikker på hvilke dataspill som var tenkt brukt til undervisningen.
    Det var interesant å høre på den amerikanske foredragsholderen som så utfordringen skolen har idag med majoritet på kvinner i alle barnehager og i skoleverket. Utfordringen lå i hva vi lærer gutter gjennom utdanningssystemet å hvor mange gutter som dropper ut av skolen fordi de er umotiverte. Her kan det muligens trekkes inn diverse dataspill i undervisningen, for å gjøre undervisningen mer variabel og kanskje få gutter mer interesert. Sims er et dataspill du kan lære en del av og at det blir praktisk rettet.Men det krever stor plass på en PC så i skole sammenheng er det vel vanskelig å få dette spillet instalert.
    Jeg mener ikke at vi skal bruke mye tid på spill i skoletiden, for det spilles nok mye nok sånn som det er, men noen nye tanker må nok prøves for å få færre til å droppe ut av skolen.

    SvarSlett